Enamik meist on kuulnud ütlust: “Ära hinda raamatut selle kaane järgi.” Elufilosoofiana võib see olla tõsi, kuid kodulehe kujunduse ja veebikasutajate käitumise osas ei saa nii öelda. Selle tõttu on üks olulisemaid komponente veebilehe puhul selle “esikaas” ehk välimus. Vaatame lähemalt, millele pöörata veebilehe kujundamisel tähelepanu ning keskendume ühele pealtnäha tavapärasele aspektile – värvidele ning nende kombinatsioonidele.
Miks on veebilehe kujundamine oluline?
Digimaailmas toimub kogu elu kiiremini kui reaalelus. Nii on ka kasutajate arvamuse kujunemisel. Kodulehe külastajal kulub kõigest 50 millisekundit aega, et kujundada oma arvamus saidist. 0,05 sekundit on see aeg, mis külastajal läheb vaja, et otsustada, kas külastatav veebileht meeldib talle või ei. Sellest ülimalt lühikese aja jooksul tekkinud esmamuljest on 94% seotud veebilehe disainiga ehk lihtsamalt öeldes – välimusega. Kasutajate käitumise uuringud on leidnud, et visuaalne atraktiivsus ja veebisaidil navigeerimine mõjutavad kõige rohkem inimeste esmamuljet mitte ainult kodulehest endast, vaid ka ettevõttest.
Kvaliteetne sisu ja muud aspektid on olulised, selles pole kahtlust. Kuid isegi parim ja asjakohaseim tekst muutub jõuetuks, kui need on ümbritsetud kehva kujundusega. Selle tõttu tuleb igale kodulehele läheneda tervikuna ning visuaalne disain on üks osa tervikust, mida ei tohi jätta tähelepanuta.
Millest koosneb veebilehe kujundus?
Kodulehe kujundamine algab visuaalse brändi loomisest. Olemasoleva ettevõtte puhul on tihti stiil, logo ja värvid juba määratletud ning veebidisaineri eesmärk on panna need kodulehel toimima.
Siin on 6 visuaalset elementi, mida uue veebisaidi kujundamisel või olemasoleva värskendamisel meeles pidada:
Tüpograafia ja hierarhia.
Konkreetne ja loetav font ning pealkirjade tõhus kasutamine aitab sisu korrastada ja muuta see külastaja jaoks võimalikult hõlpsasti loetavaks. Tüpograafilise hierarhia igal tasemel peaks olema märgatav erinevus suuruse, fondi, värvi ja/või stiili osas, mis teeb selgeks, kuidas sisu on korrastatud. See aitab saidi külastajatel teavet tarbida ja koheselt märgata, millised on olulised osad.
Pilt, mis räägib rohkem kui 1000 sõna.
Pildid ja muud illustratsioonid on suurepärane täiendus igale kodulehele, kuid seejuures tuleb veenduda, et need vastavad sisule ja on ettevõtte esindamiseks asjakohased. Veebikujunduse eesmärgiks peaks olema tekstilise sisu ja piltide vahel seose loomine. Ei ole mõistlik kodulehele lisada pilte vaid ruumi täitmiseks. Pildid, mida veebisaidil jagada, peaksid toetama edastatavat sõnumit. Need peaksid aitama loodavat narratiivi publikule edasi anda.
Piiratud värvipalett üksikute tugevate aksentvärvidega.
Veebisaidi värvid peaksid vastama brändi või logo värvidega ning neid tuleks igal lehel järjepidevalt kasutada. Siiski ei ole kodulehe kujunduses soovituslik kasutada liiga palju erinevaid toone, eriti tugevaid toone. Värvide arvu piiramine aitab luua lihtsust ja puhtust, et veebilehel jääksid esmalt silma kõige olulisem. Värvipaletist peaks olema üks peamine aktsentvärv. See üks tugev värv, mida kasutada, et juhtida pilku veebilehe kõige olulisematele elementidele, nagu kutsed tegevusele (CTA – call-to-action), hüperlingid ja muud nupud.
Meie kliendi eduloost saab täpsemalt lugeda selle kohta, kuidas kasutajakogemuse disain ja CTA nupule tähelepanu tõmbamine võib päringute arvu kasvatada lausa 412%!
Silmpaistev, aga mitte silmariivav logo.
Ettevõtte logo on oluline, kuid see ei tähenda, et see peaks olema veebilehe suurim ja märgatavaim element. See peab olema igal lehel nähtav, kuid mitte “karjuma” vaatajaskonna peale. Logo võiks ilmneda navigeerimisriba vasakul pool ning võib veebisaidil olla lihtsustatud kujul.
Tühi ruum.
Kõik need disainielemendid koos veebilehe sisuga vajavad ruumi – valget ja tühja ruumi. Ruum on oluline, et sait ei paistaks liiga tihe. Erinevad jaotised, ruum piltide või CTA-nupu ümber ning ruum pealkirja all loob kergesti hoomatava ning struktureeritud vaate. Tühja ruumiga saab juhtida tähelepanu kõige olulisemale – näiteks üleskutse tegevusele.
Ühtne stiil.
Veebilehe kujundus – stiil, fondid, värvid, elemendid – peaksid igal lehel olema samad. Kui alles alustada veebisaidi kujundusega, on soovituslik kõigepealt valmis saada üks leht ja kui sellega täiesti rahul olla, siis valmisolevat lehte jäljendades üles ehitada saidi teised lehed.
Mis on värvipsühholoogia?
Värvipsühholoogia uurib, kuidas erinevad värvid mõjutavad inimese meeleolu ja käitumist. Kas ja kuidas värvid võivad mõjutada emotsionaalseid reaktsioone või kuidas värvidele reageerimist mõjutavad sellised tegurid nagu vanus, sugu ja kultuuriline taust.
- kuidas värvid mõjutavad füsioloogilisi ja emotsionaalseid reaktsioone,
- värvi eelistusi mõjutavad tegurid,
- kultuurilised erinevused erinevate värvide tähendustes ja kooslustes,
- kas värvid võivad mõjutada vaimset tervist,
- kuidas värvid võivad käitumist mõjutada,
- värvide kasutamise viisid heaolu edendamiseks,
- kuidas saab värve kasutada ohutuse parandamiseks ning optimaalsema kodu- ja töökeskkonna kujundamiseks.
Värvipsühholoogiat kasutatakse laialdaselt turunduses ja brändingus, sealhulgas kodulehtede kujundamises. Turundajad peavad värve oluliseks, kuna värvitoon võib mõjutada tarbija emotsioone ning seeläbi luua kuvandi ettevõttest või innustada kaupu ja teenuseid tarbima.
Kui turundus kasutab värve, et kutsuda kliente tarbima, siis värvipsühholoogiat kasutatakse paljudes teisteski valdkondades – sisekujunduses, meditsiinis, spordis, mänguasjatööstuses jne. Näiteks ei ole see kokkusattumus, et valguvaigistid on tavaliselt valget värvi – valget värvi seostatakse valu leevendamisega.
Milliseid värve valida?
Ettevõtte logo ja selle värvid on olulised. Kodulehe kujunduski algab just logo värvivalikust. Logo võib olla kliente ligitõmbav – seda juhul, kui kliendid usuvad, et ettevõtte logo ja selle toonid ühtivad kaupade või teenustega.
Nii on välja kujunenud “ketšupi ja sinepi teooria”. Kui tunned mõnest kiirtoidurestoranist, näiteks McDonalds´ist, mööda sõites äkilist nälga, ei pruugi see seos tekkida vaid nende toiduga. Selles võivad olla süüdi alateadvus ja värvid. Kiirtoidufirmad on juba aastaid kasutanud värvipsühholoogiat klientide delikaatseks mõjutamiseks. Nende logosid ühendab kaks värvi – kollane ja punane.
Kui kollane värv tekitab mugavus- ja lohutustunde, siis punane kipub panema inimesi tundma näljasena ja impulsiivsemalt. Turunduseksperdid nimetavad kollase ja punase paaritamist “ketšupi ja sinepi teooriaks” ehk kombinatsiooni, mis võib tekitada isu kiirtoidu järele.
Sarnaselt on teistelegi värvidele omistatud sümboolseid tähendusi:
- punane: elevus, julgus, nooruslikkus, armastus/kirg,
- lilla: loovus, kujutlusvõime, tarkus/arukus,
- sinine: usaldusväärsus, tugevus, sihikindlus,
- roheline: rahulikkus, tervislikkus, looduslähedus,
- kollane: optimism, soojus, heatujulisus,
- oranž: sõbralikkus, energilisus, rõõmsameelsus, enesekindlus,
- valge: neutraalsus, tasakaalukus, rahu,
- must: salapärasus, elutarkus, luksuslikkus.
Mis on sinu ettevõtte värv?
Veebilehe disainimisel on palju aspekte, mida meeles pidada. Lisaks hästi valitud piltidele, mugavalt kujundatud struktuurile ja teistele teguritele, on võtmeroll värvidel. Värvid võivad aidata külastajaid suunata sinna, kui lehe omanik seda ootab – CTA-nupuni. Värv võib mängida olulist rolli teabe edastamisel, teatud meeleolu loomisel ja isegi inimeste otsuste mõjutamisel. Värv on oluline osa kodulehest ja selle kujundusest. Mida ütlevad Strateegi ettevõtte värvid sulle meie kohta?