Skip to main content

Mis on SEO tekst?

Tegelikult iga kodulehele lisatud tekst ongi SEO sisu. Selles mõttes, et nüüd on tal võimalus otsingumootorites välja tulla, ja eks see ole ka üldjuhul eesmärk – Googles leitav olla. Enamus kodulehe sisu luuakse aga vales järjekorras – kirjutatakse küll, aga planeerimine ja eeltöö jäetakse tegemata. Ehk tegelikult on hea SEO tekst kodulehe sisu, mille puhul on ka eeltööd ja plaaneerimist tehtud. Tekstide puhul tähendab SEO veebilehele sisumaterjali kirjutamist lihtsalt ja optimeeritult, mille tulemusena on kodulehe sisu otsingulehe robotitele paremini arusaadav ja märgatav. Hea sisu kvaliteet annab otsingutulemustes veebilehele eelise saada parem positsioon. Kui vanasti oli kogu SEO võlu kirjutada valgele taustale valge tekstiga õiged fraasid siis nüüd on kasutaja SEO keskmes. Kõige populaarsem otsingumootor Google hindab sadu faktoreid lehele positsiooni andes.

Kuidas on SEO ja sisuloome seotud?

Enne SEO teksti kirjutamise osas näpunäidete andmist mõistlik lahti selgitada vastavad mõisted. SEO lühend tähistab inglise keelset väljendit „search engine optimization“, mis eesti keeles kõlab kui „otsingumootoritele optimeerimine“. Lühidalt tähendab SEO kindlate faktorite ja reeglite jälgimist lehe sisus, koodis ja reklaamis, mis omakorda aitab otsingumootoritel mõista paremini veebilehte ning sellest tulenevalt anda talle positsioon otsingutulemustes.

Sisuturundus moodustab turunduse valdkonnas eraldi liigi, mille tähenduseks võib lugeda planeeritud aktuaalse sisu loomist ja serveerimist potentsiaalsele kliendile õiges kohas. Läbimõeldud sisuloome kõnetab lugejat nii tekstiga kuid samas hõlmab ka teisi tähtsaid tegureid nagu pildid, graafika, eriline kujundus jpm,  mis aitab veebilehel mõjuda tervikuna ning otsingu korral ka paremini esile tulla ning selle tulemusena mängib sisuloome olulist rolli nii sisuturunduse kui SEO puhul.

Head SEO teksti iseloomustavad:

 

  • Relevantsus – antud teema osas saavad lugeja põhilised küsimused ja murekohad vastuse.
  • Kvaliteet – sisu on hästi kirjutatud ja pakub väärtust.
  • Märksõnade kasutus – valdkonnaga seotud märksõnad on välja otsitud ja ühe lehe alla ilusti kokku koondatud.
  • Ajakohasus – Info peab sobima tänasesse päeva.
  • Visuaalne terviklikkus – lisaks tekstile on kasutusel ka teemakohased pildid, joonised ja videod.
  • Sügavus – kõik teemaga seonduv saab kaetud või on olemas viited lisalugemisele.

SEO teksti kirjutamisele võib läheneda mitut moodi. Igaühel on selleks oma stiil ja meetodid. Alljärgnevad sammud on soovituslik tegevuste järjekord kodulehe sisu planeerimisel ja kirjutamisel.

SEO teksti loomise 7 sammu

 

1. Pane kirja oma esimesed ideed

Kõigepealt mõtle, millest tahaksid kirjutada. Ja muidugi mõtle ka miks – tavaliselt on iga kirjatöö taga ka oma eesmärk – midagi müüa, kontakt kätte saada või tarbija teadlikkust tõsta. Pane paberile kirja valdkonnad, mis sobivad sinu või sinu ettevõtte tegevusalaga. Oma kogemuse põhjal tead juba loodetavasti, millised on need põhilised teenused, murekohad ja küsimused, millega su huviorbiidis olev inimene pead vaevab.

Näide: Toidu kullerteenus – tõuseb nii teadlikkus kui tõenäosus ostu sooritamiseks.

 

2. Määratle oma sihtrühm

Enne SEO teksti kirjutamist on oluline teha ära vajalik ka see eeltöö ning välja mõelda, kellele ma seda kirjutan. Tekst ei saa lihtsalt vastata SEO kriteeriumitele vaid peab kõnetama antud sihtrühma ja antud lugeja jaoks olulisi teema- ja probleemikäsitlusi. Kodulehele sisu kirjutamine, sisu stiil, keelekasutus ja teemade valik on palju lihtsam, kui sul on silme ees üks konkreetne persoona.

Näide: Koduperenaine Kadi, 37a, Tallinn, lastega kodus ja tihe netipoodide kasutaja.

SEO persona loomise näide

Persona loomine. Allikas: Veebimajutus.ee

 

3. Leia üles kõik sobivad märksõnad

Nüüd on aeg leida need teemaga seonduvad sõnad, mida kodulehe sisu kirjutamisel kasutada. Otsi internetist üles mõni tasuta märksõnade otsingu programm (Googelda: free keyword research tool) , näiteks UberSuggest, ning vali riigiks Eesti ning sisesta sobiv otsingusõna. Nüüd saad tulemuseks portsu seonduvaid märksõnu, mis sinu valitud sõna või fraasiga haakuvad. Märksõnade tabelis on alati oluline jälgida ka kahte numbrit – otsingumahtu ühes kuus ning konkurentsi ehk raskusastet. Esimene aitab sul valida peamised märksõnad – kasuta neid sisu juures rohkem. Konkurents, tavaliselt number skaalal 1-100, näitab kui keeruline antud sõnaga oleks otsingulehe tulemuste esilehele või esikohale saada. Iga tarkvara näitab seda numbrit erinevalt, kuid tavaliselt kõik alla 20 on kergemini saavutatav ja esikümme tagatud.

Märksõnade analüüsi tööriist

Märksõnade otsing Ubersuggest’i lehel

Märksõnade analüüsi juures tuleb vaadata ka konkurente. Seda sellel lihtsal põhjusel, et ainult märksõna kaupa otsides ei oska programm, eriti eesti keeles, sulle sünonüüme pakkuda. Tavaliselt on märksõnaprogrammidel olemas ka konkurentide otsing, tavaliselt nimetusega „Competitive Analysis“ või „Competitive Research“. Ise märksõnaga otsides leiad oma SEO konkurendid kiiresti ülesse ning võta esimesed 5 tulemust lahti. Vaata ka mida ja kuidas nemad kirjutavad ning pane vaatluse tulemused kirja. Konkurentide märksõnade analüüsimisel vaata samuti mitut konkurenti esikümne hulgast.

Kui valdkond on väike võid lihtsalt märksõnad ükshaaval kirja panna, kui valdkond on lai siis kopeeri või ekspordi kõik leitud märksõnad. Eemalda duplikaadid ning teemavälised sõnad ning nüüd on sul nimekiri otsingusõnadest, mida SEO teksti puhul kasutada. Duplikaadid on ka need sõnad, kus sisu on põhimõttelist sama ja ainult kääne või järjekord on erinev (telli toit koju, koju toidu tellimine), kuid siiski on hea ka selliseid variatsioone kasutada. Nüüd tuleb sõnad omakorda grupeerida alamteemade kaupa – nii saad kätte ka juba oma lõigud ja vahepealkirjad.

Põhjalik konkurentide ja märksõnade analüüs aitab leida üles võimalikud kitsaskohad, mida SEO põhise sisuloomega saab parandada tõstes seeläbi võimalust ka konkurente edestada.

Näide:

Märksõnade analüüsi näide koos ühe kuu liiklusega

Üldmõisted

toit koju 1000
toidukuller 590
toidu koju tellimine 320
toidu kojuvedu 320
telli toit koju 320
toit kulleriga koju 20
söök koju 40

Lisaväärtused

pizza koju 590
sooja toidu kuller 10
tervisliku toidu kuller 10
sushi tellimine koju 20
sushi koju tasuta 20
pizza koju tellimine 20

telli toit koju 24h 20
toidu tellimine kontorisse 10
toit kaasa 390

Asukohad

toit koju harjumaal 110
toit koju tallinn 90
toidu tellimine tallinn 40
pizza koju tallinn 30
toit koju 24h tallinn 10
sushi koju tallinnas 10
toit koju viimsi 10

toit koju tartu 70
toidu tellimine tartu 5
toidukuller tartu 10

telli toit koju pärnu 40
toidu tellimine pärnus 20

4. Pane kokku SEO teksti struktuur

SEO teksti puhul on sinu eesmärk üks – olla parem kui konkurent. Kuna sa just vaatasid ka konkurente siis veendu, et sinu loodav sisu oleks pikem, teemakohasem, sügavam ja loetavam. Mõtle, kuidas eristuda ja olla omanäoline ning rääkida teemadel, mille peale konkurendid veel tulnud ei ole.

Vaata otsa just tehtud märksõnadele ning pane kirja esimene versioon ülesehitusest, milline kodulehe sisu struktuur võiks olla. Laias laastus on tegemist kirjandi kirjutamisega, kus on sissejuhatus, lõigud ja kokkuvõte. Pikkade tekstide puhul ka sisukord, tabelid ja nimekirjad. Samuti tulevad abiks nii teadmised kliendist, turundusnippidest ja kliendipsühholoogiast.

Näide: Pealkiri: Toidu koju tellimine

Vahepealkirjad (Põhinevad märksõnade alamteemadel):

  1. Miks tellida toit koju? (kliendi vajaduste kõnetamine)
  2. Millist toitu tuuakse koju? (ennast eksperdina näitamine)
  3. Toidu koju toomine Tallinnas ja Harjumaal (Lahenduste pakkumine)
  4. Toidu koju tellimine Tartus
  5. Tell toit koju Pärnus
  6. Miks tellida toidu kojuvedu meilt? (Usalduse loomine ja oma lahenduse pakkumine)

Võib ennast ka võrrelda konkurentidega või tuua välja kohad, kust toitu koju saab tellida, kuna mõlemad annavad juurde väga palju märksõnu. Kuna konkurendid pole SEO’d teinud on juba antud sisu valmis kirjutamine selles valdkonnas konkurente edestav.

 

5. Hakka SEO teksti kirjutama

SEO teksti kirjutamise õpetus

Kodulehe sisu struktuuri järel ei jää muud üle kui tuleb kirjutama hakata. Kirjutamisel tuleb vaid olla julge ja alustada, ole avatud mõtlemisega ja kui kõhutunne ütleb siis pane kirja ka jaburamad märksõnad ja ideed. Sest tihtipeale on asjade teise nurga alt vaatamine ja mugavustsoonist välja tulemine edu võti.

  • Kogu ideid konkurentidelt või võõrkeelsetelt lehtedelt.
  • Lisa oma kogemus ja nägemus teemast.
  • Kodulehe sisu kirjutamisel pea meeles oma sihtgruppi, eesmärki ja stiili.
  • Lugeja peab end kirja pandud tekstis ära tundma ja samastuma probleemipüstitusega.
  • Lõpptulemus peab olema lugeja jaoks meeldiv ja lihtne hallata, kõnetab teda ja loob tunde, et ta on oma otsingutel jõudnud õigesse kohta.
  • Lisa teksti sisse ja lõppu uut potentsiaalset klienti kõnetav väärtuspakkumine ehk tavaliselt müügilause ja soovitud tegevus. Hoia see siiski minimaalsena.

 

6. Postita, lisa meedia ja optimeeri

Kui SEO tekst on kirja saanud loe see veel korra üle ning kohanda ja paranda vead. Seejärel lisa tekst oma kodulehele – olgu selleks uus blogipostitus või teenuseleht. Vali välja asjakohased pildid oma pildikogust või viimasel juhul mõnest tasuta fotopangast ning lisa need teksti juurde. Paar-kolm pilti on küll. Seejärel vaata üle, et tehnilise SEO tingimused oleksid korrektselt täidetud:

  1. Lehe peamine pealkiri on H1 vormingus.
  2. Alapealkirjad on hierarhiliselt vastavalt H2 või H3 vormingus.
  3. Piltidele on lisatud pealkirjad ja ALT tekstid mis haakuvad lehega ja kirjeldavad pilti.
  4. Teksti sisse on lisatud viited, mis viitavad oma kodulehe teistele teemakohastele lehtedele või väljapoole.
  5. Optimeeritud SEO tulemuse näide (SERP Preview)

    Optimeeritud otsingutulemuse näide

    Otsingumootoris nähtavad pealkiri ja lühikirjeldus on lisatud ning sisaldavad peamisi märksõnu. Title pikkus peab olema umbes 50-60 tähemärki (600px) ja meta description 150-160 tähemärki (960px). Nende kirjutamisel võid kasutada ka mõnda otsingutulemuste simulaatorit või WordPressis on abiks ka SEO moodulid nagu Yoast ja RankMath.

7. Jaga ja tee reklaami

Nüüd sa kindlasti tahad, et kõik sinu head ja kasulikku sisumaterjali lugema läheksid. Räägi sellest sotsiaalmeedias, postita Facebooki ja võid isegi sõpradel paluda seda jagada. Kui sisu on hea lingivad sellele varsti ka teised lehed või võid paluda seda teha (tagasilingid ehk backlinks) ning nii tõstad ka otsingumootorite silmis oma usaldust veelgi.

Kokkuvõte, kuidas head SEO teksti kirjutada

Sinu loodav sisu peab olema reklaami mõttes kasulik, kuid samas hoidu tavalise toote või teenuse reklaamiteksti kirjutamisest – see ei tööta. Veendu, et SEO tekst on korrektne, ilma vigadeta, loogiliselt struktureeritud, lihtne ja selgesti loetav, optimeeritud ja sisaldab potentsiaalse kliendi jaoks olulist ja kasulikku informatsiooni. Tegeliku edu tagab eeltöö – teadmised eesmärgi, sihtrühma, konkurentide ja märksõnade osas. Kui oled enne kirjutamist suutnud aru saada ja kirja panna kes on su kliendid, mida nad tahavad ja otsivad ning kuidas seda neile pakkuda on pool võitu käes. Seejärel jääb vaid üle kogu kaardistatud info kirja panna SEO teksti nõuetele vastavalt ja  valmis peakski saama tekst, mis on asjakohane, kõnetab klienti ning parandab samal ajal sinu võimalusi tulla erinevates otsingumootorites välja võimalikult kõrgel kohal. See omakorda suurendab uute potentsiaalsete klientide leidmise võimalust.

Kõlab lihtsalt? Antud õpetus on ainult lühike sissevaade ja kokkuvõte, tegelikkuses sisaldab toimiv otsingumootori turundus endas veel palju enamat. SEO tekstide kirjutamine on nagu investeering – selle mõju on pika toimega ning sa saad igal hetkel seda muuta ja kohandada. SEO tekst võib Google otsingutulemustes välja tulla loetud päevade või nädalatega, kuid hea sisu loetakse „kullafondi“ tihti alles aasta jooksul. Seega pole midagi, kui su postitus on otsingutulemustes esialgu peidus, kui sisu on väärtuslik saab ta oma positsiooni kätte varem või hiljem.