Skip to main content

Seitse huvitavat fakti veebiarenduse kohta. Veebiarendus on tänasel päeval palju tähelepanu pälvinud ning viimasel kümnendil valdkonnana terviklikult üha rohkem kasvanud.

Veebiarendus tähendab kõige lihtsamalt öeldes veebisaitide loomist, ehitamist ja hooldamist. Kodulehe arendus on protseduur, mis hõlmab endas nii veebisaidi tehnilist korrasolu, välimust, kasutajakogemust ja -mugavust ning optimeeritust. Veebiarendus jaguneb üldiselt kaheks suureks osaks, nimelt esiosa ja tagaosa. Esiosa tegeleb sellega, mida kasutaja näeb, samas kui tagaosa tegeleb kõigi serveriga seotud asjadega.

Veebilehe arenduse telgitaguste paremaks mõistmiseks ja põgusaks tutvustamiseks uurime mõningaid huvitavaid pisidetaile veebisaitide kohta, sealhulgas hämmastavaid fakte veebiarenduse ja stseenitaguste elementide kohta, mis mõjutavad veebisaidi toimivust.

1. Esmamulje on viimane mulje

Kulub vähem kui sekund enne, kui kasutaja kujundab oma arvamuse ettevõttest nende veebilehe kaudu. Veebisaidil ei loo esmamuljet mitte ettevõtte moraal, eesmärk või põhimõtted, vaid esmase arvamuse kujundavad:

  • taustateema, 
  • fondid ja pealkirjad, 
  • ikoonikujundus, 
  • värvikombinatsioon, 
  • pildid ja animatsioonid ning nende rohkus ja paigutus,
  • lehe ülesehitus ja struktureeritus, 
  • kasutajamugavus. 

Veebiarendus mängib olulist rolli esmamulje ja brändi loomisel. Veebidisain ja veebiarendus aga ei ole kindlasti sünonüümid. Veebidisain on veebiarenduse üks osa. Disainerid on need, kes on keskendunud veebisaidi välimusele ja viimistlusele, arvestades, et veebiarendajatel on laiem vastutus selle eest, et saidi kõik aspektid toimiksid veatult. 

2. Tähelepanu tuleb hoida lühemalt, kui arvata võiks

Kui esmamulje on hea ning külastaja jääb lehele, pole sugugi kauem aega, et nende tähelepanu endale saada. Keskmine tähelepanuvõime on vähenenud 12 sekundilt 8 sekundile. Kuldkala 9 sekundi pikkune tähelepanuvõime on pikem kui keskmisel interneti kasutajal. Selle tõttu tuleb veebilehe oluline sisu külastajatele edastada võimalikult lühikese aja jooksul. Vastasel juhul on oht, et põrkemäär on kõrge ja potentsiaalne klient lahkub, et hankida vajalikku informatsiooni mujalt. See ei tähenda, et kogu koduleht sisaldab vähe tekstilist sisu, vaid seda, et kõige tähtsam informatsioon on kompaktselt ja mugavalt saadaval.

3. Loendid on paremad kui suured lõigud

Esmamulje on loodud ja tähelepanu püütud – nüüd on õige aeg enda poolt pakutava sõnumi või informatsiooni edastamiseks. Veebisaidi eksperdid teavad, et tekstirohke leht on SEO jaoks suurepärane, kuid liiga palju ühtset ja pikka teksti on tegelikele inimestest lugejatele raske hoomata. Suured tekstitükid võivad külastajatele hirmuäratavad tunduda. Selle asemel tuleks kasutada loendeid, paksus kirjas ja kirjeldavaid päiseid, et teksti oleks lihtsam läbi lugeda.

See tähendab, et veebisaidil peab edastatav sõnum olema saadaval “skännitava” tekstina – kasutatud on alampealkirjasid, täpploendeid ning ühes lõigus ainult üks idee ja vähem sõnu. Seda kõike selleks, et lugejad saaksid esmalt sisu läbi vaadata kiiresti ning seejärel otsustada, kas ja millisele osale pühendada aega ning tähelepanu.

4. Mobiiliseadmed moodustavad kaks kolmandikku veebikasutusest

Miks paistab veebisait mobiilseadmes ja arvutis vaadates nii erinevalt? Kõik taandub renderdamisele ja analüüsile või meetodile, mille abil brauserid koodi tõlgivad ja seda teie ekraanil kuvavad. See tähendab, et kasutaja näeb kodulehte erinevalt näiteks lauaarvutis Google Chrome´s ja iPhone Safaris. Kõik erinevad brauseritüübid muudavad teie veebisaidi kujundamise keeruliseks. 

Kuna lausa kaks kolmandikku veebikasutusest toimub mobiilseadme kaudu, tuleb koduleht disainida ja kasutajamugavaks muuta kõikide brauserite ning seadmete jaoks. See on sageli koht, kus kvalifitseeritud veebiarendajad ja veebidisainerid astuvad sisse, et juhtimine üle võtta. 

5. Mida vanem, seda halvem

Kahjuks ei ole veebileht nagu vein, mis ajas paremaks läheb. Lihtne oleks, kui valmis veebisait püüab külastajate ja klientide tähelepanu ka 5 või 7 aasta pärast. Digitehnoloogia pideva arengu ja kiiresti muutuvate trendide tõttu on keskmine kodulehe eluiga kaks kuni kolm aastat. Riistvarast tarkvarani muutuvad interneti kõik aspektid mõne aasta jooksul ja selle tulemus mõjutab ka veebisaite. Seega tuleb kolm aastat tagasi kujundatud veebisait optimaalse kasutuskogemuse pakkumiseks viia üle uusimale saadaolevale tehnoloogiale. Vana kodulehe uuendamine ja “putitamine” on osa veebiarendajate igapäevatööst. 

6. Päevas 8,5 miljardit otsingutVeebilehe SEO eesmärgiks on muuta koduleht nähtavaks.  

Iga päev tehakse ainuüksi Google otsingumootori kaudu 8,5 miljardit päringut päevas. See tähendab, et veebiarendus peaks sisaldama ühte olulisemat osa klientide püüdmisel – SEO-d ehk otsingumootoritele optimeerimist. Otsingumootorite kaudu saadava liikluse potentsiaal on tohutu, seega on SEO osa eduka veebisaidi loomisest ja käitamisest. 

Veebilehe SEO eesmärgiks on muuta koduleht nähtavaks. Lihtsamalt öeldes on sihiks läbi otsingumootorite veebilehele rohkem külastajaid tuua. Kui inimene sisestab otsingumootorisse märksõna ning näitab seeläbi üles huvi teatud toote või teenuse vastu, siis veebiarendaja või SEO spetsialisti poolt optimeeritud lehte näidatakse otsingutulemuste seas eespool. 

7. Pildid ja videod võivad avaldada nii positiivset kui ka negatiivset mõju

Multimeedia sisu, sealhulgas pildid ja videod, on suur osa veebilehest. Esmamulje loomisel ja tähelepanu saamisel on need tugevuseks. Kahjuks teavad üllatavalt vähesed veebilehe omanikud, et valede piltide ja videote kasutamine võib veebilehe toimivust kahjustada. Suured pildi- ja videofailid vähendavad veebisaidi laadimisaega märgatavalt. Kui külastajad peavad lehe laadimist liiga kaua ootama, on oht, et nad muutuvad kannatamatuks ja loobuvad. 

Veebiarendaja ülesandeks on piltide ja videote optimeerimine, et tagada veebilehe kiirus. Kodulehel kasutatav multimeedia peab külastajaid kutsuma, mitte tõrjuma. Optimeeritud pildi- ja videofailid tagavad saidi kiire laadimise, pakkudes samal ajal visuaalset kogemust. 

Veebiarenduse telgitagune

Veebiarenduse keerukus on hämmastav – ka kõige lihtsama võimaliku veebisaidi loomiseks on vaja teadlikkust ja tähelepanu detailidele. Kodulehe arenduse täielikuks mõistmiseks tuleb vaadata nii veebisaidi visuaalset välimust kui ka sellest palju kaugemale. Väikesed üksikasjad, nagu laadimisaeg, koodi vanus, brauseri tüüp ja isegi sisu ise, muudavad kasutaja kogemust drastiliselt.